یادوار‌ه‌ها

یادوار‌ه‌ها

زندگی: اشکی که خشک می شود، لبخندی که محو می شود، یادی که می ماند.
یادوار‌ه‌ها

یادوار‌ه‌ها

زندگی: اشکی که خشک می شود، لبخندی که محو می شود، یادی که می ماند.

حرف من درست است!

بیشتر اتفاق می افتد که ما روی موضوعی می خواهیم با همدیگر بحث کنیم. ولی به هیچ نتیجه ای هم نرسیم. با یکی از دوستانم نشسته بودم و حدود بیست دقیقه باهمدیگر گفتگو کردیم. روی یک موضوع بحث می کردیم و در نهایت به هیچ نتیجه ای نرسیدیم. به دوستم می گفتم وقتی شما این حرف را می زنید، با کدام دلایل و مستندات؟

می گفت خوب حالا من این طوری می گویم! من این طوری میگویم. من که نگفتم من از شما نمایندگی می کنم. من این طوری باور دارم.

اگر مساله ای می خاهیم ازش دفاع کنیم، باید حد اقل توجیهی پشت سر آن داشته باشیم. باید استدلالی برای ادعای خود و دفاعیه ای برای آنچه مدعی آن هستیم داشته باشیم. اینطوری نمی شود که بگوئیم چون من اینطوری می گویم حتماً اینطوری درست است و چون شما آنطوری می گوئید حتماً غلط است.

نفس اینکه می گوئیم چون من می گویم درست است، پس درست است، غلط است. چطوری می توانیم توجیه کنیم که هر آنچه من می گویم و به آن معتقد هستم درست باشد و هر آنچه با آن مخالف است حتماً باطل باشد و بگوئیم، این چون با گفته های من نمی خواند پس غلط است ولو طرف مقابل مان توجیه درستی هم داشته باشد؟

پس اینکه بگوییم چون من می گویم درست است، پس درست است، خود غلطی است. بناءً به جای اینکه بگوییم من که می گویم درست است سعی کنیم یا توجیه دیگران را بشنویم یا هم برای دیگران آنچه را مدعی آن هستیم توجیه کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد